Gebelik Süresince Hangi Testleri Yaptırmalıyım

gebelik takibi süresince hangi testleri yaptırmalıyım ankara jinekolog ahmet bostancıGebelik Süresince Hangi Testleri Yaptırmalıyım?

Öncelikle gebeliğin doğal bir süreç olduğunu bunun bir hastalık olmadığını hatırlatmak isterim. Yapılacak testler bebeğin anne karnında problemi olup olmadığını göstermelidir. Ya da annenin gebeliği sağlıklı bir şekilde devam ettirmesine katkı sağlamalıdır.

Gebe bir kadın, gebe kalmadan önce kronik bir hastalığı varsa öncelikle bu hastalığı ile ilgili testleri yaptırmalıdır. Örnek olarak daha önce kansızlık (anemi) problemi varsa ve bunun tedavisini alıyorsa kan sayımı yaptırarak durumunu öğrenmelidir. Anemi gebelikte anneyi çok yorabilir ve erken doğuma yol açabilir. Bunun gibi anne adayının hipertansiyon, diabet, hypotiroidi gibi yada daha değişik hastalıkları varsa bunlarla ilgili testler özellikle anne sağlığı açısından önemlidir. Biz kronik hastalığı olan gebe adaylarının gebe kalmadan önce hastalıklarını kontrol ettirmelerini özellikle istiyoruz. Bu hastalıklarla ilgili testlerini gebe kalmadan önce yaptırsalar daha iyi olur.

Gebe kaldıktan sonra yapılması gereken testler ve bunların ne maksatla yapılması gerektiğini aşağıda açıklamaya çalışacağım.

1. b-hCG: Kanda gebeliği gösteren bir testtir.Adet gecikmesi olanlar bu testi yaptırarak gebe olup olmadıklarını yüzde yüze yakın bir değerle öğrenebilirler.Bu testin sonucunda gelecek değer gebeliğin normal olup olmadığı hakında bilgi verebilir.
  2. Ultrasonografi: b-hCG değerinde gebe olduğu anlaşılanlar erken dönemde Pelvik veya transvajinal USG ile gebeliklerinin durumu hakkında bilgi sahibi olabilirler.Bu dönemde yapılan USG gebeliğin normal mi ,ikiz mi,dışgebelik, mi yada düşük tehlikesi olup olmadığını gösterir
  3. Tam Kan: Bu annenin özellikle anemik(Kansızlık)olup olmadığını gösterir.Ayrıca trombosit miktarıda anne adayında pıhtılaşma veya kolay kanama ile ilgili problem olup olmadığını gösterir.Beyaz küre (lökosit)ölçümleri enfeksiyon hakkında bilgi verir.
  4. Tam İdrar :Özellikle idrar yolu enfeksiyonu olup olmadığını gösterir.Onun dışında Annede protein kaybı(gebelik zehirlenmesi Preeklampside önemli)hakkında ve eğer idrarda şeker yüksekse diabet olasılığı hakkında bilgi verir.
  5. DOWN sendromu ile ilgili testler

a. 2 li tarama testi: Bu gebelikteki en önemli konudur.Down sendromu(Mongolism)denilen hastalıkla ilgili olarak 2 li test yada erken down taraması denilen test yapılır.Bu test 11-14 haftalar arasında yapılır.Testten önce USG ile ense kalınlığı ve gebelik haftası tespit edilmelidir.
b. 3 lü tarama testi: Bu testte yine down sendromu ile ilgilidir.16-20 hafta arasında yapılır.Bu test de kanda yapılmasına rağmen USG ile bebeğin kafa çapının ölçülmesi gerekir.

İkili test yada 3 lü test, Down sendromu ile ilgili risk analizi yapan tarama testleridir.Bu testlerin sonucunda Yüksek riskli gelen hastalar mutlaka Amniosentez veya CVS(koryonik Villus Örneklemesi)yaptırarak Down sendromu olup olmadığını yüzde yüz sonuçla öğrenmelidirler.

Bu testlerin sonucunda AFP(alfa feto protein)düzey, yüksek gelenler nöral tüp defekti açısından USG ile detaylı bir şekilde incelenmelidir.

6.Hepatit B antijeni: Hbsag annenin hepatit b taşıyıcısı olup olmadığına bakılmalı ve anne taşıyıcı ise bebek doğar doğmaz hepatit b aşısı yapılmalı ve hepatit b serumu verilmelidir.

7.Şeker taraması: Bütün gebelere yapılması zorunlu değildir.Riskli gruplara 24-30 hafta arası 50-75-yada 100 mg glukoz tolerans testleri yapılmalıdır.

8. Kan uyuşmazlığı olan gebelerde Anne Rh(-), Baba Rh(+) ise gebelik sırasında indirect coombs testi yaptırmak gerekir.