Rahim Kanseri

Rahim Kanseri kadınlarda en sık görülen kanserlerden birisidir. Kadınların korkulu rüyası denilebilir. Meme ve Akciğer kanserinden sonra 3.sıklıkla görülen kanser şeklidir. Sık görülmesine karşın erken tanı konabildiği için rahim kanserinden ölümler o kadar fazla değildir. Kadınlar rahim ağzı kanserinide rahim kanseri diye karıştırabiliyorlar ancak rahim ağzı kanseri tamamen farklı bir kanserdir.Genellikle 50 yaşın üstündeki hanımlarda görülür. Yani menapoz sonrası dönemde görülür diyebiliriz. Rahim kanseri kimlerde daha çok görülür. Ya da kimler rahim kanseri açısından risklidir diye soracak olursak:

1. Hiç doğum yapmamış olanlar.
  2. Diabetik hanımlar.
  3. Obez(şişman) hanımlar.
  4. Yüksek tansiyonu olan hanımlar.
  5. Beyaz tenli olanlar.
  6. Menapoza geç girenler.
  7. Polikistik over hastalığı diye bilinen hastalığı olanlar.
  8. Sigara içenler

gibi risk faktörlerini sayabiliriz. Rahim kanserinde en önemli sebep östrojen hormonunun rahim duvarını kalınlaştırmasıdır. O yüzden vücütta östrojen hormonunun fazla salınması (şişmanlık ta olduğu gibi) yıllar sonra rahim kanserine yol açabilir. En önemli belirtisi menapoz sonrası kanamanın olması,veya menapoz öncesinde düzensiz kanamaların olmasıdır. 40 yaşından sonra aşırı ve düzensiz kanamaları olan hanımlardan mutlaka rahim içinden parça alıp patolojiye göndermek gerekir.Menapoz sonrası adetten kesileli yıllar olmuş hanımlarda vajinal kanama olursa mutlaka rahim kanserinden şüphelenilmeli ve parça alınmalıdır. Alınan bu parçalar patolojiye gönderilmeli ve onun sonucuna göre hastalar tedavi edilmelidir.Patolojide kanser gelmese bile kanserin öncüsü değişiklikler var ise bunlar ya ilaçla tedavi edilmeli yada ameliyat edilmelidir. Günümüzde Kanserle mücadelede en önemli şey kanserin oluşmasına sebep olacak riskleri azaltmak ve erken tanı için tarama tesleri yaptırmak gerekir.Rahim kanserinde riskleri azaltmak için genç yaşlarda ki adet düzensizlikleri tedavi edilmeli.Polikistik over hastalığı varsa onun tedavis daha erken yaşlarda yapılmalı.Sigara içmemeli ve aşırı kilodan kaçınılmalıdır.

Doğum kontrol hapı kullanmak rahim kanseri oluşumunu azaltır.Hiç doğum yapmamış hanımlar bu durumun getirdiği riski azaltmak için özellikle aile öyküleride varsa doğum kontrol hapı kullanabilirler. Rahim kanseri için meme kanserinde olduğu gibi mamografiye benzeyen bir tarama testi yoktur.Belirtiler olunca geç kalmamalıdır.Birde özellikle vajinal ultrasonografi ile rahim duvarı kalınlığı kontrol edilmelidir.Rahim ağzı kanserinde smear testi tarama testidir.Bunu her yıl yaptırmalıdır.Bu yaptırılırken Rahim duvarıda ultrasonla kontrol edilmelidir.Rahim kanserinin tedavisinde hasta genç ve çocuk sahibi olmak istiyorsa rahmin içindeki bir bölge alınarak hastanın anne olması sağlanabilir.Menapozdan sonraki tedavide ise rahim ve yumurtalıklar ameliyatla tamamen alınarak genellikle ek ilaç tedavisine gerek olmadan tamamen iyileşme sağlanabilmekte.Rahim ağzı kanseri ise tehlike olmaktan çıkacak.Bu kanserin artık aşısı var ve ömür boyu korumakta.İnşallah rahim kanserinin oluşmasını engelleyecek tedaviler yada aşılar geliştirilirde bu hastalıkta kadınların korkulu rüyası olmaktan çıkar.